KÉT TANÍTÁSI NYELVŰ TAGOZAT
Sokan kérdezik, milyen egy két tanítási nyelvû iskola? Valóban minden tantárgyat idegen nyelven tanulnak majd? Nem nyomorodik meg a gyerek, ha hetente tíznél is több nyelvórája van? Képes lesz gyermekem mondjuk a történelmet, a fizikát és a földrajzot idegen nyelven tanulni? Hogyan felvételizik majd hazai egyetemen, nem kerül-e hátrányos helyzetbe a felsõfokú továbbtanulás során? Természetes, hogy megfogalmazódnak ezek a kérdések a középiskolai pályaválasztás idõszakában. Nem új keletû, hogy középiskolában a tanítás nyelve lehet más is, mint az anyanyelv. Már régen felismerték, hogy minél többet, minél sokoldalúbban használnak a gyerekek az iskolában egy idegen nyelvet, annál jobban képesek az elsajátítására. Magyarországon a két tanítási nyelvû érettségi eredményétõl függõen felsõ.- illetve középfokú nyelvvizsgát ad a tanulóknak. A tantárgyak idegen nyelven tanulása nagyobb céltudatosságot, intenzívebb tanulást követel a diákoktól, és ennek nevelési szempontból is jó hatása van. A két tanítási nyelvû osztályok felvételi eredményei kiemelkedõen jók, ez bizonyítja, hogy az idegen nyelven tanult tantárgyakat is megfelelõ részletességgel sajátítják el. Célunk, hogy jogi, közgazdasági, mûszaki, orvosi, természettudományos és egyéb pályákat választva olyan sokoldalúan mûvelt szakemberekké váljanak, akik szakmájukat a nemzetközi kapcsolatok terén is igényesen tudják képviselni. Tapasztalataink szerint tanulóink sikerrel tanulnak tovább a legkülönbözõbb egyetemi és fõiskolai szakokon, miközben nyelvismeretüket is kamatoztathatják: könnyebben jutnak külföldi ösztöndíjakhoz, megbízzák õket szakmai jellegû fordításokkal, tolmácsolással. Minden két tanítási nyelvû iskolában oktatnak külföldi tanárok, illetve az iskolaévek alatt a gyerekek eljutnak az adott nyelvterületre is, így mélyebben ismerik meg annak az országnak a történelmét, hagyományait, kultúráját, amelynek a nyelvén tanulnak.
Bemutatkozik a
MAGYAR-ANGOL KÉT TANÍTÁSI NYELVÛ TAGOZAT
1. Miért tanuljunk angolul Magyarországon a harmadik évezred küszöbén?
Az angol az Európai Unió egyik hivatalos nyelve. A gazdasági és üzleti élet, a közlekedés és informatika, a nemzetközi kommunikáció nyelve.
2. A magyarországi magyar-angol kéttannyelvû oktatás jelene
17 gimnáziumban és szakközépiskolában az ország minden pontján több mint 2200 tanuló vesz részt angol két tanítási nyelvû képzésben.
2001. Zrínyi Ilona Gimnázium
3. MAGYAR ANGOL KÉT TANÍTÁSI NYELVÛ TAGOZAT A ZRÍNYI ILONA GIMNÁZIUMBAN
A. A képzés célja:
- az angol mint második nyelv elsajátítása,
- felkészülés felsõfokú tanulmányokra
- európai polgárrá válás,
B. A képzés indítása:
A tagozat megnyitása: 2001/2002-es tanév
A képzés idõtartama: 5 év
Tanulói létszám: 17 fõ/évfolyam
Tantestület:
Fazekas Erzsébet - angol
Kissné Trembeczky Nóra - angol/történelem
Elek Józsefné Farkas Emõke – angol/történelem
Berecz István – angol
Görög Tímea – angol/biológia
Anyanyelvi lektor
C. Tanulmányi program
Elõzetes nyelvismeret nem szükséges
9.évfolyam: intenzív angol nyelvi képzés (heti 18 óra)
+ magyar, matematika, idegen nyelv, ének, rajz, testnevelés
10-13. évfolyam:
angol célnyelv (nyelvtan, irodalom, országismeret),
angol nyelven: történelem,
biológia, informatika
célnyelvi civilizáció
+ a „hagyományos” gimnáziumi tanterv
D. Érettségi vizsga
Angol nyelven: a célnyelven tanult tárgyak és fejezetek
Magyar nyelven: a többi vizsgatárgy
A célnyelvi vizsgán kapott jó vagy jeles osztályzat felsõfokú C nyelvvizsgával egyenértékû
E. Programok tanórán és iskolán kívül
- Kulturális programok
- Két- és többoldalú diákcserék (EU-oktatási programok).
4. Külföldi felsõoktatási intézmények
Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetem (gazdálkodási szak)
Pécsi Egyetem
Külkereskedelmi Fõiskola (külgazdasági szak)
IMC Graduate School of Business
Oxford Brookes University, International Business School
University of Hertfordshire School - Számalk.Rt.
Bemutatkozik a:
FRANCIA KÉTTANNYELVŰ TAGOZAT
"Vivons bilingues!"
A magyar oktatás - nevelés történetében a XVIII. Századtól találunk francia tannyelvû intézményekre utaló forrásokat. (Orsolya-rendi nevelõintézet, Notre-Dame apácák iskolája, jezsuita Konviktus)
A XX. Században Klebelsberg Kunó kultuszminiszter szorgalmazza idegen nyelvi gimnáziumok magyarországi alapítását. Így jön létre a francia tagozat a premontrei rend gödöllõi Szent Norbert reálgimnáziumában.
A korszellemnek megfelelõen az iskola hitvallása:
„A francia gimnázium célja, hogy a növendékekkel elsajátíttassa a francia nyelv tökéletes ismeretét, és a francia szellem és mûveltség finomságába avassa be a tanulókat.”
A kéttannyelvû iskoláztatás 1987-ben élet újjá. A 2002-2003-as tanévben Magyarország 8 gimnáziumában és 3 szakközépiskolájában mûködik magyar – francia két tanítási nyelvû tagozat.
A Zrínyi Ilona Gimnázium tagozata –mintegy kétéves elõkészítés után– 2001 szeptemberében indult be 17 diákkal.
A tagozat tanárai:
B. Taszner Valéria - francia / földrajz
Mészáros Judit - francia / történelem / orosz
P. Kováts Éva - francia / magyar
Caroline Fortin - lektor
A képzés célja: a francia mint második nyelv elsajátítása. A képzési idõszak végére a tanulók képessé válnak arra, hogy gondolataikat, érzéseiket az anyanyelvihez közelítõ szinten fejezzék ki.
A képzés sajátosságai:
Az 5 éves képzés alapja a hagyományos –magyar nyelvû– gimnáziumi oktatási program. Ez egészül ki a célnyelv egyedi curriculumával.
A tagozatra való jelentkezéskor elõzetes nyelvismeret nem szükséges.
Az elsõ tanév a tanulók szellemi és érzelmi ráhangolódásának az éve, ekkor heti 18 órában tanulják a célnyelvet, megismerkedve a késõbb francia nyelven tanulandó tárgyak terminológiáját is.
A 10-13. évfolyamon francia nyelven történik az országismeret, az egyetemes történelem, az általános természeti és gazdasági földrajz tanítása. Az európai ismeretek címû –modulrendszerben oktatott– tantárgy célja a diákok felkészítése az európai polgárrá válásra.
A középiskolai tanulmányok végén a jelöltek kétnyelvû érettségi vizsgát tehetnek. A célnyelvi érettségi vizsgán elért jó vagy jeles eredmény felsõfokú C nyelvvizsgával egyenértékû.
A két tanítási nyelvû tagozat arra is felkészíti diákjait, hogy magyarországi frankofón felsõoktatási intézményben (például: BKAE / ESIAME, Budapesti Gazdasági Fõiskola / Université de Picardie, JPTE / Université de Tours, SZTE / Nanterre stb.) vagy franciaországi egyetemen szerezzenek diplomát.
Tanórán és iskolán kívüli programok
A magyar – francia két tanítási nyelvû tagozat diákjai rendszeresen részt vesznek a magyarországi Francia Intézet, a gimnáziumunkban mûködõ Kiss Ernõ Francia Nyelvi Központ, valamint a miskolci Alliance Française rendezvényein (például: Francoforum, A Frankofónia Ünnepe, Francia Filmfesztivál stb.).
A középiskolai képzés ideje alatt minden kéttannyelvû diáknak megadatik a lehetõség, hogy legalább kétszer eljusson francia nyelvterületre (általános és tematikus tanulmányutak, diákcserék).
Partnereink
A magyarországi Francia Nagykövetség lektor és szaktanár jelenlétét biztosítja, könyv- és folyóirat megrendeléseket finanszíroz, franciaországi tanulmányutakat és diákcseréket támogat, rendszeres szakmai továbbképzési programokat nyújt –Magyarországon és Franciaországban– a tagozat tanárai számára.
További felvilágosítás:
P. Kováts Éva tagozatvezetõ
|